Vad läser du just nu?
 
Och sanningen är... jag läser ingenting just nu! Chockad? Tro det eller ej, men jag har slut på böcker för tillfället. Så istället kan jag berätta om en bok jag läste för bara några dagar sedan. Clockswork Princess. För er som undrar är den skriven av samma författare som skrivit The mortal Instruments, Cassandra Clare.
Det är tredje och sista delen i The Infernal Devices vilken är en slags prequel till The Mortel Instruments. Självklart, så läste jag dem på engelska eftersom jag är grovt emot den svenska översättning på the City Of Bones, den första delen i The Mortal Instruments. Översättningen på titeln är Stad av Skuggor. Skämtar ni med mig?
Så jag bojkottar från och med nu den svenska versionen, även om jag var tvungen att läsa några kapitel för att se vad jag tycket av resten av översättningen. Inte lika hemsk som titeln, som tur är.
Men jag rekommenderar alla er att läsa The Infernal Devices och Clockswork Angel. Underbara vackra böcker, men det är bäst för er att ni läser dem på engelska ;)
 
 

3 kommentarer

Carola

10 Aug 2013 23:39

Jag har bara läst den svenska versionen av Clares Mortal Instruments - Stad av skuggor. Det enda jag funderar över är varför man i den svenska översättningen väljer att använda begreppet Mondän när det på svenska betyder Vardaglig. Jag gillade den annars skarpt på svenska och blir nyfiken på varför du hellre föredrar den på engelska :).

Monika

11 Aug 2013 11:47

Jag har inte läst något av den här författaren, men jag börjar bli ganska nyfiken på henne.

Jennah

11 Aug 2013 23:07

Oj, slut på böcker? Det visste jag inte att man kunde ha. Men det måste vara lite roligt, att kunna gå till affären och köpa nya för att man (för en gångs skull) verkligen BEHÖVER det, haha :)

Kommentera

Publiceras ej