Är veckans bokbloggsjerka:
 
Läser du helst Standalones eller bokserier?
 
Saken med det är att jag nästan bara läse bokserier, eftersom jag tycker om att få följa karaktärer man tycker om länge. Men dem serier jag läser är i princip bara Fantasy/Urban fantasy. Det blir lätt tjatigt om det är tex romance och jag är inte förtjust i deckare eller chiclit.
Men jag tycker också att det är någonting väldigt vacker med standalones, att det är helt avslutat. Min största favoritbok som har hängt med i många år nu är ju Genom dina ögon eller The host, som den heter på engelska
Så mitt svar blir nog att jag tycker om båda, men att det är ovanligare att hitta riktigt bra standalones.
 

6 kommentarer

Ewa K

21 Sep 2013 14:34

Gillar också både och. Men har svårare att hitta spännande serier än standalones.

Diana

21 Sep 2013 19:32

Jag tror för att serier kan hinna bygga upp spänningen mer.

Eller förstöra den beroende på förstås...

Att blanda är bäst! :)

Helena, MsHisingen

21 Sep 2013 21:27

Hade svårt att bestämma mig, finns en hel del bra av båda sorter.

Zelly

21 Sep 2013 22:40

Både och för mig med :)

Ugglanoboken

22 Sep 2013 11:17

Det krävs ju lite mer egentligen, för att en hel serie ska hålla hög kvalité, än att bara en bok ska göra det... Jag gillar både och!

Jennah

23 Sep 2013 11:29

Jag gillar både och, men det är kanske inte konstigt om det är svårare att hitta bra standalones än serier? Dels så vet man ju snabbt om man tycker om en serie eller inte och köper inte fortsättningen annars, så då behöver man inte chansa varje gång som man nästan gör med standalones. Och så dels därför att författare antagligen inte skriver långa serier om de inte blir omtyckta, varför serier oftare borde hålla en viss kvalitet.

Kommentera

Publiceras ej