Jag har precis börjat läsa om boken Om jag kunde drömma, eller som den är mer känd som, Twilight. Då jag läser den i ett författande syfte och inte för mitt eget nöjes skull upptäckte jag en lite rolig sak. Stephanie Meyers skrivstil liknar min väldigt mycket. Eller kanske är det min som liknar hennes? Hur som helst så skriver hon på ett sätt som jag inte sett någon annan göra, förutom jag då.
En annan sak jag tänkte på var hur olika hennes stycken var. En kunde vara tolv rader medan den där efter bara var en rad. Men det är någonting som jag tycker att ganska många författare gör.
Den största anledningen till att jag ville läsa om den var för att studera kapitelindelningen eftersom hon skriver relativt långa kapitel. Någonting som jag tänkt sträva mer efter när jag skriver om första utkastet. Men hon beskriver också allting, även det man kan tycka är onödigt. Som att hon beskriver att Bella lindar in potatisar i aluminiumfolie och stoppar in det i kylskåpet. Men hon gör det på ett sätt att det inte blir rabblande eller långtråkigt. Någonting som jag själv tycker är väldigt bra gjort.
Det som slog mig mest, eller gjorde mig mest förvånad kanske jag borde säga. Det var hur mycket hon berättade och hur lite hon gestaltade. Kanske har hon skrivit allting annat så bra att hon kan komma undan med det? Trots allt tycker jag att boken är väldigt välskriven.
Andra böcker jag kommer att läsa i ett lärande syfte är Cirkeln och Harry potter och de vises sten. Någon mer var det nog också, men kommer inte ihåg vilken just nu.

1 kommentarer

Gabriella

19 Sep 2013 20:37

Vet inte om du har läst "Där Drömmar Blir Till"? Där har du annars en bok med väldigt vackert skrivspråk. Likaså "De utvalda"-serien. :)

Svar: Jag har läst De utvalda och håller med om att språket är väldigt vackert. Men till skillnad från dig så är nog ettan min favorit. Där drömmar blir till har gjort mig väldigt nyfiken så den ska jag nog ta och beställa.
Hemine Gustavson

Kommentera

Publiceras ej